Posted by: Thomas Michelsen | marts 3, 2013

Forårstur Thurø rundt

Denne tur er min anden tur i år. Mit nye arbejde og alt muligt andet har krævet al min tid. Men vejret i dag var ikke til at stå for..  jeg måtte ud. Det blev en pragtfuld tur 🙂

Forårstur #1

Posted by: Thomas Michelsen | oktober 21, 2012

Efterårstur til Iholm

Vejret var fantastisk og der var ingen vind. Derfor besluttede jeg mig at der skulle fiskes. Vandet er blevet koldt, så jeg trak i tørdragten, hvilket var varmt men forsvarligt. Der var ret mange på vandet den dag. Jeg tror at folk har sagt til sig selv, at det nok er én af de sidste muligheder for at nyde Svendborgsund… men det er jo kun fordi de ikke har en tørdragt 😉 Nå, men ..ørrederne ved Iholm var ikke just på jagt den dag. Jeg mærkede ikke et eneste hug. Der var kun alt for meget tang, som jeg til sidst blev træt af at pille af krogen. Jeg tog hjemad, men på vejen fik jeg lyst til en nystægt torskefillet. Jeg smed krogen i vandet under Svendborgsundbrogen. Selvom det er svært at pilke torsk med et ørredblink, så lykkedes det alligevel at få en pæn lille torsk på krogen. Da jeg kom hjem tog det ikke lang tid før torsken var forvandlet til forret for mig og mine tøser 🙂

Billeder fra turen kan ses her:

Iholm_20_10_2012

Posted by: Thomas Michelsen | oktober 7, 2012

Øgavl

Øgavl hedder stedet hvor Thurø slår et 90 graders knæk og hvor afstanden til Skårup er mindst (se kort her). Der var tæmmelig højvande og strømmen var også stærk på udturen. Vejret var rigtig godt, så jeg gav mig ekstra god tid og nød turen i fulde drag. Specielt udturen langs fyn-siden var flot med knejsende træer ud over det klare vand…. næsten eventyrligt. Der var masser af fugleliv, hvilket hænger fint sammen med at Skårup sund er et af statens vildtreservater.
Turen hjem gik langs Thurøsiden, hvor der var nogle små charmerende havne. Der kom dog malurt i bægret da jeg så en losseplads lige ved vandkandten!!! Det er noget svineri! 😦

Posted by: Thomas Michelsen | oktober 7, 2012

Vinterentringsprøve 2012

Det er et krav at man består en vinterentringsprøve, hvis man vil ro i vintersæsonnen. Prøven består af 2 vellykkede selvredninger på dybt vand. Et par rul er velkomne, hvis man evner det. Jeg rullede en gang til hver side,og lavede 1 og 1/2 vellykkede selvredninger. Herefter tog jeg et smut om min elskede Iholm.
Hermed kan jeg nu nyde Svendborgsund i den flotte vintersæson. Det er også min plan at tage den varme sweater på og medbringe fiskestangen.

Skulle være andre end mig selv der læser denne blog, så vil jeg gerne undskylde det lave antal indlæg. Jeg har kun ro’et ca. 280 km. i år, og, ja, så har også været lidt doven 🙂

Posted by: Thomas Michelsen | juli 12, 2012

Fænø kalv

Jon fra Struer Kajaknet inviterede på en tur til Fænø Kalv. Jeg har tidligere overnattet på Fænø, som er en helt fantastisk ø. Kalven viste sig ikke at ligge i skyggen for koen. På trods af forvirring om isætningssteet, så fandt jeg de andre et sted hvor jeg tidligere havde stået og snakket i mobil med Jon om hvor det mon var henne. Der var masser af marsvin på denne tur. Jeg så de første to allerede inden jeg fandt de andre kajakroere. På vej mod Fænø kalv så vi nogle få marsvin, men de fleste så vi ved kalven. Både om aftenen, men specielt om morgenen så vi nogle legesyge og nysgerrige marsvin boltre sig i vandet.
Opholdet på ø’en stod på totalt afslapning, med en enkelt gå/rotur rundt om ø’en. Aftenen om bålet var super hyggelig og her nåede vi at kende hinanden lidt bedre, selvom jeg missede præsentationsrunden, da jeg var ude med fiskestangen. Det undrer mig at jeg slet ikke mærkede nogle ørreder, da dette sted er totalt perfekt ørredvand. Der er ca. 80 meter dybt ikke mange meter fra sydsidens strandkant. Jeg brugte dog ikke lang tid på fiskeriet, da jeg hellere ville være social med de andre.
Min nysgerrighed for at tilbagelægge distancen fra Fænø Kalv til Assens trak i mig. Jeg besluttede mig derfor at sige farvel til de andre ved Kalven og ro den modsatte vej den følgende morgen. Årsagen til denne nysgerrighed var at jeg under min Fyn rundt tur havde en ubehagelig hård rotur den modsatte vej. Føns var for i min bevidsthed et træls sted, men det skulle der laves om på i dette herlige vejr. På vej fra Kalven så jeg op mod 10 marsvin (kan have været de samme) og vejret var en bøtte solcreme værdig. Men da jeg kom til Føns vig, så blæste det op og jeg fik modvind. Tiden gik og jeg kunne se at jeg ikke kunne nå til Assens til kl.15, som det var aftalt med Pernille. Jeg gik ind ved en mindre havn Vedelsborg gods’ havn, hvortil Pernille bliv guidet frem. Havde jeg fortsat til Assens, så ville mine arme nok også have været ca. ½ meter længere i dag.

Alt i alt en rigtig god tur. Tak til alle der var med 🙂

Fænø kalv

Posted by: Thomas Michelsen | juni 21, 2012

Fisketur til Iholm

Lidt blæsende, men lå i læ af Iholm. Heldigvis var der læ på den side jeg ville fiske på. Fangede mig en dejlig ørrede 🙂

Posted by: Thomas Michelsen | juni 17, 2012

Naturtur til Bukø

Med skiftende meldinger og en sidste melding der bød på lidt for megen vind og garanti for nogen regn, valgte Merete og Bo at melde fra til turen. Det er srlvfølgelig ærgerlidt, men i oplægget til turen stod der “Vurdér selv”, når ens evner og vejret skulle matches. Retrospektivt set så er jeg glad for at de traf den beslutning. Turen over Lunkebugten (eller “Lumskebugten” som jeg omdøbte den til ca. halvvejs), var lige i overkanten. Med en pose brænde på agterdækket var bølgerne ret svære at holde balancen i. Hyggefærgen Helge var tæt på, og den valgte at sætte farten lidt ned og lure hvad hulen jeg havde gang i. Næste ovre på den anden side fandt jeg læ og roligere vand. Her gik jeg i land for at puste lidt ud, og blev enig med mig selv om at det nok ville blive hårdt at komme frem. Nå men, 5 minutter senere sad jeg igen i kajakken. Det var dog ikke bølger der gjorde turen hår, men modstrøm og modvind kombineret med en lidt dårlig form. Godt mør stævnede jeg alligevel ind på Bukø ca. ved 19 tiden (omtrent 4 timer i kajakken). Til min glæde holdt det op med at regne da jeg satte sandalen på land. Jeg fik rekognosceret øen og valgt et godt sted i læ at sætte telt op. Ja, telt er normalt ikke min livret, men da der var lovet natteregn, så er der ikke rigtigt noget valg. Da jeg var kommet på plads tændte jeg op i bålet, men så begyndte det at regne. Jeg smed lidt mere brænde på og hoppede ind i teltet. Da bygen var ovre brændte bålet (til min overraskelse) stadig. Grillmaden var redet og aftenen blev super hyggelig.

Lørdag havde jeg egentligt planlagt at turnere rundt i Noret, men jeg var træt, vinden var hård og solen bød på hygge i læ af bukø’s knold og træer. BEdst som jeg sad og fladede ud ved et lille bål kom to kajakroere fra Troense kajakklub forbi. De spurgte om de måtte komme i land og spise deres frokost. “S’føli'”, sagde jeg og bød dem hen til bålet. Vi fik en hyggelig snak. Da de havde spist af munden gik de en tur rundt om øen. Ligesom jeg opdagede de, at mågerne plejede deres beskyttergen, alt imens deres små grå under væltede rundt. Efter turen daffede de videre igen.

Søndagen startede med en smuk solopgang, som blev afløst af hård vind og overskyet. Heldigvis forblev det tørrevejr og solen tittede lidt frem ind imellem. Jeg startede dagen med at opdage at jeg var svimmel.. dvs. når jeg enten bukkede mig ned, eller når jeg lukkede øjnene i lagde hovedet tilbage, så mistede jeg balancen. Dette var ekstremt ubehageligt, og jeg besluttede mig for ikke at tage nogle steder før svimmelheden var væk. Jeg lagde ud med at spise morgenmad, som bestod af boller med leverpostej (jeg havde glemt min ellers obligatoriske havregryn). Herefter gik jeg stille og roligt rundt og pakkede sammen. Vinden tog mere til, men jeg fik det bedre som timerne gik. Min vurdering var at jeg havde det fint nok til at tage hjemad. Turen mod Rudkøbing tog ikke særlig lang tid. Jeg nærmest fløj afsted. Både vind og strøm var i mit favør og det var FEDT! Jeg besluttede mig dog alligevel for at stoppe mens legen var god, så jeg gik ind i Rudkøbing havn. Med min svimmelhed tidligere på dagen, havde jeg ikke lyst til at ligge ude i Lunkebugten og miste pusten. Vel i havn greb jeg mobilen og ringede til Pernille, som fluks kom og hentede mig.

Bukø

Det er ikke sidste gang jeg tager til Bukø! 🙂

Posted by: Thomas Michelsen | april 30, 2012

Blod på termokanden

Sikken et vejr i dag! Jeg padlede til Iholm med madpakken og fiskegrejet. Her lå jeg og fiskede rundt i godt 4 timer. Det var en fisketur jeg ikke glemmer. Der var så meget aktivitet i vandet, at næsten hvert kast med den “hvide stripper” var spændende. Jeg fangede 5 havørreder, hvor tre slap fri, én blev sat ud til sin mor og én fik kniven. Det er ikke sidste gang jeg prøver lykken ved Iholm 🙂

Iholm_fisk_30_04_2012

Posted by: Thomas Michelsen | april 21, 2012

Anker til kajakken

Jeg er blevet lidt grebet af at have fiskestangen med ud, når jeg er på kajaktur. Det er dog ret træls at man driver så hurtigt, når man har fundet en god fiskeplads og man er på perfekt afstand til kysten. Derfor har jeg købt et 700 grams anker, en karabinhage og noget nylonsnor. I begge ender har jeg bundet et “Non-Slip Mono Knot“, som ifølge titlen ikke skulle kunne gå op 😀

Jeg glæder mig til at teste det… måske går der helt sport i at lave små fiskeanordninger på min gamle “Valley Aquanaut Club” kajak?

Anker

Posted by: Thomas Michelsen | april 19, 2012

Dagens kajaktur

Endelig fik jeg sat nyt sæde i min Nordkapp og i dag var det tid til at teste det. Resultatet er blevet til at leve med, på trods af at det ikke har helt samme form som det gamle. Som følge af den nye udformning måtte jeg putte nogle skumklodser i bunden af sædet og sætte kiler (se billederne) ind mellem sæde og kajakkanten.Dette har medført at jeg sidder lidt længere fremme og lidt højere oppe end før. Resultatet er at der er mindre benplads og mit tyngdepunkt er flyttet til en mere ustabil side. Fordelen er at jeg sidder mere midt i kajakken, hvilket er godt, når der er lidt bølger. At jeg sidder lidt højere oppe gør at jeg har nemmere ved at holde en god fart. Alt i alt en acceptabel løsning.

Fiskestangen blev medbragt, men desværre blev det laks fra fryseren, som blev grillet her til aften. Pga. den ikke så stabile kajak, så var der tidspunkter hvor bølgerne gjorde mig usikker i kajakken. Jeg væltede ikke, men det er ubehageligt at sidde med en fiskestang i hænderne og en pagaj på dækket, når der pludselig kommer bølger agten på tværs :-/ Nå, men jeg væltede heldigvis ikke 🙂

Alt i alt en super hyggelig tur!